بر فراز آسمان آبی

آسمان آبی با هوانوردی آسمان

بر فراز آسمان آبی

آسمان آبی با هوانوردی آسمان

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فعالیت دستگاه توکامک امروزی و دستگاه های آینده همانند ITER از نقطه نظر کنترل پلاسما به منظور افزایش عملکرد پلاسما ، تثبیت و اطمینان از حفاظت دستگاه، بسیار قابل توجه می باشد. علاوه بر این، صرفه جویی در زمان آزمایش با تایید طرح پلاسما از پیش برنامه ریزی شده از طریق شبیه ساز دارای اهمیت زیادی می باشد. چنین موضوعاتی نیاز برای ساخت ابزارهای جدید همانند شبیه ساز پرواز تخلیه پلاسما چندمنظوره عمومی مد نظر قرار می دهد. چنین پروژه ای اخیرا در C آغاز شده و بر مبنای طرح کارگروه مدلسازی طراحی توکامک یکپارچه و پلتفرم شبیه سازی شده، می باشد. این مقاله به گزارشی در مورد وضعیت کنونی پروژه داده و مشخصا به بررسی نیاز به توسعه ابزارهای جدید، معماری شبیه ساز پرواز تخلیه پلاسما توکامک چندمنظوره با رابط های سخت افزاری یا نرم افزاری مختلف می پردازد. اولین ققیه در آزمایش این ابزار، روش شبیه سازی شده کامل و استفاده از پلتفرم شبیه سازی شده اروپایی، مورد بحث قرار می گیرد.

– مقدمه

بهینه سازی بررسی های پلاسما توکامک امروزی و آماده سازی عملیات ITER تاکیدی بر روی ابزارهای شبیه سازی تحلیه پلاسما جدید دارد: دسترسی به عملکرد بالا بر مبنای طرح کنترل پیشرفته همانند روش MHD یا کنترل پروفایل پلاسما قرار دارد که توسط شبیه ساز پرواز های بزرگتر قبل از آزمایش طراحی می شوند؛ مساله حفاظت از دستگاه که توسط دستگاه خنک کننده یا ابزارهای با دیواره فلزی اهمیت پیدا می کند نیاز به بررسی های درون یا برون خطی عملکرد تخلیه پلاسما دارد. هزینه آزمایش و صرفه جویی زمانی مستلزم ارزیابی سیستماتیک و از پیش تعیین شده گسترده تنظیمات دستگاه تخلیه کننده پلاسما و پردازش کدهای اطلاعاتی تمام وقت می باشد. این موارد به طور مشخص برای عملیاتITER. نیز ضروری می باشند.

تا به حال چندین ابزار به طور خاص برای کاربرد بر روی توکامک اختصاصی ساخته شد اما هیچ یک از آن ها قادر نمی باشد تا به طور مجزا تمام نیازها را به ویژه برای فراهم کردن دسترسی به مجموعه گسترده ای از مدل های مهندسی/ فیزیک برآورده کرده و در زمان مشابهی مسائل مربوط به عملکرد پلاسما و حفاظت از دستگاه را مد نظر قرار دهد.


  • سپهر سالار
  • ۰
  • ۰

قسمت نخست دریافت گواهینامه SPL یا Student Pilot License:

دوستان گرامی و علاقه مندان به شبیه ساز پرواز مایکروسافت، در اولین درس آغاز آموزش، ابتدا می خواهیم بدانیم که دروس مورد نظر برای پاس کردن آزمون گواهینامه SPL به چه ترتیبی است و هر درس چه موضوعاتی را در بر می گیرد. حال برای اینکه بتوانیم این گواهینامه خاطره انگیز را دریافت کنیم، باید نخست دروس اولیه ای را در مورد مفاهیم اساسی پرواز مطالعه نماییم. دروسی که می بایست برای SPL مطالعه کنید، مشتمل بر شش درس جذاب برای همه شماست و من این را مطئن هستم. این دروس عبارتند از:


1- درس اول-آشنایی با مفاهیم پرواز مستقیم و ساده: در طی این درس، شما با کلیه مفاهیم پرواز مانند نیروی های مختلف که تنها در زمان پرواز آن ها را واقعاً درک خواهید کرد، کنترل هواپیما برای پرواز ساده، آلات و نشان دهنده های پروازی و آشنایی اولیه با آن ها، و موارد مختلف دیگر آشنا خواهید شد. در پایان مطالعه به دقت این درس، شما قادر خواهید بود که با تسلط کامل، هواپیما را در آسمان به پرواز در آورده و یک حرکت پروازی ساده یعنی کروز یا همان پرواز مستقیم را با اشراف بر آلات انجام دهید.


2- درس دوم- دور زدن: شاید عنوان این درس به نظرتان بسیار ساده بیاید، اما باید بدانید که دورزدن ها در علم هدایت هواپیما، یک بخش کاملاً اساسی و لازم می باشند. در این درس، شما با انواع دور زدن و دورزدن های ساده با انواع درجه، آشنا خواهید شد و یکی از اساسی ترین مفاهیم کاربردی در هدایت هواپیما را فرا خواهید گرفت. در پایان مطالعه این درس، این بار بدون هر گونه ترس و وحشت، در آسمان به سمت مقصد مورد نظرتان، و با اطلاع کامل از آنچه که اتفاق می افتد، دور خواهید زد!


3- درس سوم- چگونگی کاهش یا افزایش دادن ارتفاع یا صعود و نزول: در این درس، شما می آموزید که چگونه با استفاده از آلات پروازی داخل کابین هواپیمایتان، به راحتی به ارتفاع مورد نظرتان صعود کنید و سپس چگونه از این ارتفاع بکاهید. این درس، یکی از اساسی ترین دروس در انجام برخاست یا تیک آف ها و فرود ها می باشد.


4- درس چهارم- پرواز با سرعت های بسیار کم: در این درس می آموزید که چگونه در سرعت هایی نزدیک به سرعت وامانده شدن هواپیما از ادامه پرواز، پرواز کنید. این درس در آموختن فرود که یک عملیات پروازی با سرعت کم است، بسیار پایه ای می باشد. چرا که یک فرود زیبا، فرودی است که اولاً بدون خطر احتمالی باشد، ثانیاً تا حد امکان با حداقل سرعت انجام گیرد.


5- درس پنجم- برخاست یا تیک آف ها: در این درس شما یاد می گیرید که چگونه هواپیمایتان را از زمین بلند کنید، یعنی به زبان ساده تر چگونه پروازتان را آغاز کنید. تیک آف یا برخاست، جزء اساسی ترین مانور های پرواز است چرا که نحوه بلند شدن هواپیما با موفقیت و بدون هر گونه اشکال، بسیار مهم است. سعی کنید این درس را به خوبی مطالعه کنید، تا پروازهایتان را به زیبایی آغاز کنید!


6- درس ششم- فرود یا لندینگ: اصلاً از عنوان این درس نترسید، چرا که واقعیت را باید قبول کرد! در هر پروازی، قطعاً یک فرود وجود دارد که ناگزیرید شیوه انجام موفقیت آمیز آن را بیاموزید تا پشت بام خانه های مردم، احتمالاً به باند فرود شما تبدیل نشوند! این درس، که آخرین درس مجموعه SPL است، نیازمند دقت، تمرکز و داشتن معلومات و تسلط کافی بر مطلب است، چرا که با انجام دادن یک فرود بی نقص و زیبا پس از یک پرواز موفقیت آمیز، شما می توانید خود را یک خلبان بنامید. فرود جزء مشکل ترین و پیچیده ترین مانورهای پرواز است که پایان هر پرواز نیز محسوب می شود.


پس از مطالعه کامل دروس بالا و تسلط کامل بر این دروس و انجام تمرین برای هر درس در شبیه ساز پرواز، می توانید در امتحان SPL در شبیه ساز شرکت کرده و تمام دروس بالا را در یک پرواز اجرا کنید. اگر موفق و البته کمی خوش شانس باشید، پس از فرودتان روی باند فرودگاه، مدرک SPL شما با نام خودتان و با امضای معلم خلبانتان و آرم فلایت سیمولاتور، تقدیمتان خواهد شد که می توانید به راحتی آن را چاپ کرده و به همه نشان دهید. در نشان دادن این گواهینامه به یاد ماندنی، یعنی گواهینامه ای که می توانید با آن حداقل خود را خلبان بنامید، زیاده روی نکنید، چون احتمال اینکه دوستانتان از شما یک پرواز به عنوان شیرینی قبولی شما در نخستین آزمون خلبانی تان بخواهند کم نیست! ان شاالله در قسمت بعد، نخستین درس این مجموعه یعنی مفاهیم اولیه و پرواز مستقیم و Level آموزش داده خواهد شد. این درس و هیچ یک از دروس دیگر را به بهانه اینکه احتمالاً بچه گانه هستند از دست ندهید، چرا که شاید پس از مطالعه این درس، به این که در علوم هواپیمایی بسیار خبره و ماهر هستید، کمی مشکوک شوید!


- درس اول: پرواز مستقیم- هواپیماها چگونه پرواز می کنند؟


برای اینکه شما به یک خلبان تبدیل شوید و اصول پرواز یک هواپیما را بدانید، فکر نکنید که حتماً باید دکترای رشته آیرودینامیک یا هوافضا را داشته باشید. اما شناخت اصول اولیه پرواز، کمکی فوق العاده برای شماست، خصوصاً برای هدایت هواپیمایتان و هنگام پرواز. درس اول گواهینامه خلبان دانش آموز، شاید درسی طولانی باشد، اما مطالب خواندنی و جالبی نیز در این درس مطرح خواهد شد که بر جذابیت درس خواهد افزود. در مطالعه مطالب نخستین درس خلبانی تان، با ما همراه باشید.


چهار نیرویی که همیشه با هواپیمایتان همراهند


هر هواپیمایی که در حال پرواز باشد، بر آن چهار نیروی بسیار اساسی وارد می شود. این نیروها عبارتند از: 1-نیروی برا یا بالابرنده 2-نیروی وزن 3-نیروی پسا یا پس کشنده 4-نیروی تراست یا همان نیروی موتور. حالا به شکل 1 نگاه کنید. در این شکل این چهار نیرو و جهت وارد شدن آن ها را می بینید.


وظیفه ی اصلی شما به عنوان یک خلبان، در حقیقت همان ایجاد تعادل میان این نیروهاست. به طوری که مثلاً در یک پرواز عادی، همه نیروها با هم برابر و در تعادل باشند و یا هنگامی که می خواهید صعود کنید، نیروی برا را به اندازه نیاز، افزایش دهید. حال به معرفی و توضیح عملکرد هر یک از این نیروها می پردازیم.


شبیه ساز پرواز

1- نیروی برا یا Lift


نیروی برا به عنوان نیروی اساسی پرواز، نیرویی است که در اثر حرکت بال ها در هوا به وجود می آید. با حرکت بال ها در هوا، به دلیل انحنای قسمت بالای بال، هوا روی بال داری سرعت بیشتری نسبت به زیر بال است. این اختلاف سرعت بر اساس قانون برنولی، اختلاف فشار را باعث می شود، به طوری که در قسمت بالای بال فشار کم و در قسمت پایین بال، فشار زیاد است. فشار زیاد در زیر بال، بال را به سمت بالا فشار داده و در نتیجه، نیروی برا ایجاد می شود که با بالا بردن بال، بالا رفتن کل مجموعه هواپیما را موجب می شود. در تصویر یک، نیروی شماره 1 که به سمت بالا اشاره می کند، همان نیروی برا است.



2- نیروی وزن یا Weight


نیروی وزن، نیرویی است که زمین بر هر جسمی وارد می کند و آن را به طرف خود می کشد. این جسم می تواند مثلاً یک هواپیما باشد. تصور می کنم نیروی وزن برای همه ما آشنا باشد. نیروی وزن در یک پرواز که هیچ گونه صعود یا نزولی وجود ندارد، با نیروی برای هواپیما برابر است، یعنی هواپیما نه بالا می رود نه پایین می آید. نیروی شماره 3 در تصویر 1 همان نیروی وزن است.



3- نیروی تراست یا کشش موتور یا Thrust


نیروی تراست، نیرویی است که هواپیما را به جلو می راند. این نیرو توسط یک یا چند موتور که در هواپیما تعبیه شده اند، تولید می شود. هر چه نیروی تراست بیشتر باشد، هواپیما سریعتر پرواز می کند. در تصویر شماره 1، نیروی شماره 2 همان نیروی تراست یا کشش است.



4- نیروی پسا یا Drag


در مقابل نیروی کشش موتور، یک نیروی مقاوم وجود دارد که در اثر حرکت هواپیما در هوا و مقاومت آن در برابر مولکول های هوا به وجود می آید. در حقیقت اگر نیروی پسا یا درگ وجود نداشت، هواپیما تا ابد بر سرعتش افزوده می شد. اما پسا مانع افزایش سرعت هواپیما بیشتر از حد معینی می شود.


حالا با معرفی نیروی های اساسی پرواز، زمان آشنایی با کنترل پرواز یک هواپیما رسیده است


منبع: شبیه ساز پرواز


  • سپهر سالار
  • ۰
  • ۰

شبیه‌ ساز پرواز سیستمی است که برای تقلید (یا شبیه‌سازی) رفتار هواگردها به ویژه هواپیما ساخته می‌شود. شبیه‌ ساز پرواز از حد بازی‌های کامپیوتری تا دستگاه‌های بزرگ چند میلیون دلاری ساخته می‌شود. شبیه‌ سازهای قدیمی عمدتاً سیستم‌های مکانیکی و الکترومکانیکی بودند. با پیشرفت فن‌آوری رایانه و کاربرد نرم‌افزار، شبیه‌سازهای امروزی توانائی تقلید تقریباً تمام جنبه‌های پرواز هواپیما را دارند.


از شبیه‌ ساز پرواز برای تربیت خلبانان و نیز پژوهش استفاده می‌شود. نرم‌افزارهای شبیه‌ سازی نیز برای رایانه‌های شخصی ساخته شده است.


شبیه‌ ساز پرواز در دو نوع صنعتی و معمولی در بازارهای جهان موجود است، صنعتی همان شبیه‌ سازهای پروازی می‌باشند که شرکت‌های هواپیمایی و آموزشگاه‌های خلبانی آن را تهیه می‌کنند که ظاهری مکانیکی دارند و دارای جک و یا بدون جک می‌باشند که خلبانان و دانشجویان را برروی آنان آموزش می‌دهند.


شبیه‌ ساز پرواز معمولی همان نرم‌افزاری است که برروی کامپیوتر و لپ‌تاپ قابل نصب است و کاربران می‌توانند افراد عادی جامعه باشند و کسانیکه تمایل دارند تجهیزات اضافی مانند: یوک (فرمان هواپیما)، پدال، تراتل (دسته گاز هواپیما) و ... را داشته باشند می‌توانند آنها را تهیه نمایند.


در ایران نرم‌افزار شبیه‌ ساز ۲۰۰۴ یا شبیه‌ساز ایکس بسیار پر طرفدار است.


آشنایی با فناوری سیمیلاتور و کاربردهای آن در صنعت هوایی


کلمه انگلیسی SIMULATOR به فارسی شبیه‌ ساز ترجمه شده است. در صنعت حمل و نقل هواپیمایی سنگین آموزش کارکنان پروازی فقط با استفاده از شبیه سازی همان هپیما امکان پذیر است. کارشناس حمل ونقل هوایی در یادداشت خود کارکردهای شبیه ساز را تشریح می‌کند


شبیه‌ سازهای پیشرفته‌ی امروزی توسط شرکت‌های هواپیمایی به کارخانجات سازنده دقیقاً مطابق شکل و قرار گرفتن سوییچ‌ها و نشان‌دهنده‌ها در جایگاه خلبان و بر حسب کارایی هواپیمایی PERFORMANCE)) به سازندگان شبیه ساز پرواز سفارش داده می شود. قیمت یک شبیه ساز پرواز پیشرفته به طور معمول حدود 35-30 میلیون دلار است. شبیه‌ ساز پرواز یک هواپیمای ثابت بوده که مانند هواپیما پرواز کرده و حتی در بعضی مواقع خلبانان فراموش می کند که با شبیه‌ساز در حال پرواز است همه چیز حقیقی به نظر می رسد. این دستگاه حول 6 محور داوم در حال حرکت بوده و صدای موتورها در داخل جایگاه خلبان مشابه هواپیما است. شبیه ساز می تواند در شرایط مختلف جوی تکان‌های کم و زیاد رعد و برق پرواز کند. 

شرکت‌های هواپیمایی که از یک نوع هواپیما بیش از 6 فروند هواپیما دارند باید دارای شبیه‌ساز همان هواپیما باشند. 


شبیه‌ سازهای نوین امروزی درست مانند هواپیما پرواز کند به خصوص تمام مانورهای پروازی که انجام آن با هواپیمای عملی نبوده و خطرناک است در شبیه ساز به راحتی انجام می شود. این دستگاه در اثر اشتباه خلبان در مانور خطرناکی می تواند سقوط کرده و از ادامه پرواز باز بماند. کلید دیگری در کمپوتر معلم خلبان موقعی که فعال می‌شود شبیه‌ساز به وضع عادی برمی‌گردد. به علت اثرات روانی سانحه با فعال کردن سوئیچ دیگری در کمپوتر معلم در خلبان می تواند از وقوع سانحه جلو گیری کرد و شبیه ساز اصلاً سقوط نخواهد کرد. 

سوییچ FREEZ که در کمپوتر معلم خلبان تهیه شده هنگامی که فعال بشود شبیه‌ ساز پرواز در هر وضعی که بوده در همان حالت متوقف می‌شود معلم خلبان می تواند تمام اشتباهات را مطابق دستگاه‌های نشان دهنده به خلبان و کمک خلبان توضیح دهد و پس از آن می توان به پرواز ادامه داد. 

برای تمرین نشستن و بلند شدن و پرواز در شب حتی با دید کم و باد شدید از سمت‌های مختلف می‌توان به راحتی برنامه‌ریزی کرد. و برای صرفه‌جویی در وقت می توان موقعیت شبیه‌ساز هواپیما را تغییر داده در نزدیک باند پرواز و یا در زمان چند ثانیه آن را در ارتفاع 35000 پا و با سرعت دل خواه قرار داد و در این ارتفاع مانورهای مربوط به ارتفاع که ممکن است به علت کار نکردن سامانه تهیه فشار داخل کابین ایجاد شود که دارای دستورالعمل به خصوص است تمرین کرد. 

معلم مهندسی پرواز می‌تواند از کمپوتر خود از کار افتادگی بعضی از دستگاه‌ها را تمرین کند. تعداد مانورهایی تمرین می‌شود که در پرواز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مشکلات موتور آتش‌سوزی، دود بالا رفتن درجه حرارت‌ها و کم شدن فشارها و مشکلات چرخ، مشکلات دود در جایگاه خلبان و کابین مسافر، مشکلات روشن کردن موتورها، انجام مانورهای عادی و اضطراری، نشستن در هواهای بد، نشستن با 3 موتور و دو موتور در هواپیما برای کم شدن وزن (در هواپیمایی که دارای این سامانه هستند). 

سازمان‌هایی هواپیمایی کشوری اجازه نمی‌دهند خلیانی با هواپیماهای حمل ونقل پرواز کند مگر آنکه تعلیمات شبی ساز هواپیماهای مربوط را تکمیل کرده باشد. 

برای خلبانان با تجربه هنگامی که با هواپیمای جدیدی باید پرواز کند معمولاً بیشتر از 12 ساعت تعلیمات شبیه ساز پرواز در نظر گرفته می شود. 

امروزه در کشورهای مترقی و با شبیه سازهای مدرن، رتبه بندی هواپیما فقط توسط پرواز با شبیه ساز داده می شود و احتیاج به پرواز نیست. 

قیمت یک ساعت پرواز آموزشی با هواپیما 747.B در حدود 12000 دلار و در حالی که قیمت یک ساعت شبیه سازاین هواپیما 500 دلار است. تعداد قابل توجهی از مانورها وجود دارد که انجام آنها در هواپیما امکان پذیر نبوده و بسیار خطرناک هستند و باید در شبیه‌ ساز انجام داد. با شبیه‌ساز می توان پروازهای مسافرتی انجام داد. 

در سال‌های قبل از 1950 به علت کم بود شبیه‌ساز هواپیماهای مسافربری مقدار زیادی از تعلیمات پروازی با هواپیما انجام می‌شد. آموزشی و به معنی واقعی آن انجام نمی‌شد. 

تا قبل از ورود شبیه‌ سازهای مدرن سوانح آموزش در هواپیما رقم قابل توجهی بود با پیشرفت کاربرد شبیه‌ساز در شرکت‌های هواپیمایی سال‌هاست که به علت حذف آموزش با هواپیما دیگر این سوانح اتفاق نمی‌افتد و تعلیمات با شبیه ساز با کارایی بالایی انجام می‌شود. 

در موقع استخدام خلبان و یا کمک خلبان و یا کمک خلبان با 2 ساعت پرواز شبیه‌ساز برای هر نفر به راحتی مهارت پروازی هر نفر را می توان تشخیص داد. 

هستند افرادی که پرواز با شبیه‌ساز را خیلی بهتر از پرواز با هواپیما انجام می‌دهند و بر عکس با وجود این تشخیص مهارت کلی خلبان با شبیه ساز کار آسانی است. 

دستگاه‌های ضبط کننده مانورهای پروازی در شبیه‌ ساز پرواز در صورت لزوم می تواند تمام مانورهای انجام شده در 4 ساعت آموزش و آزمایش را ضبط کند و در صورت عدم رضایت از پرواز خلبان می‌توان به ضبط مانورها استناد کرد. 


با اختراع و بکارگیری شبیه ساز برای تعلیم کارکنان پروازی که امروزه به اوج پیشرفت خود رسیده ضمن از بین رفتن سوانح هواپیمایی خدمت بزرگی به آموزش و آزمایش فن و مهارت خلبانی هواپیماهای سنگین در سراسر جهان صورت گرفته است و به کار گیری حداکثری شبیه ساز پرواز با حرکت در تمام محورهای آموزش توام با سامانه vision ایمنی پرواز به بالاترین درجه خود رسیده است. دستگاه VISION که جلوی شبیه ساز نصب است در موقع نشستن باند فرود و نقاطی که هواپیما باید از باند خارج شود و در موقع بلند شدن مسیرهای هواپیما را از نقطه پارک برای رفتن به طرف باند پرواز به وسیله شبیه ساز با انتخاب یک شماره برای مثال 127 فرودگاه مهرآباد و VISION با تمام امکانات رادیویی و طول موج دستگاه‌های مختلف رادیویی در اختیار خلبان قرار می گیرد شبیه‌ساز می‌تواند تعداد زیادی از این فرودگاه‌ها را آماده برای استفاده داشته باشد. 


در موقع نشستن مادامی که هواپیما در ابر است باند فرودگاه دیده نمی شود و به موقعی که هواپیما از ابر خارج شد بستگی به دید فرودگاه و اطراف آن باند پرواز دیده می شود تعلیم و آزمایش معلم خلبان و معلم مهندس پرواز در شبیه‌ساز انجام می شود. 

برای تمدید گواهی‌نامه خلبان و مهندسان پرواز در 6 ماه هر کدام باید 8 ساعت آموزش ببنید و آزمایش بشنود. همه خلبانان و کارکنان پروازی پس از این آموزش‌های 6 ماهه با یک نیروی احیا شده و آماده تر به کار خود ادامه خواهند داد. معلم خلبانان در حین آموزش و آمایش نحوه همکاری سه نفری که هواپیما را هدایت می کنند و استفاده و انجام دستورالعمل‌ها طبق فهرست‌های بازبینی مربوطه را ارزیابی می کند برای انجام دستورالعمل‌ها طبق فهرست‌های بازبینی مربوطه می تواند وزن هواپیما را تغییر داده سوخت هواپیما را کم و زیاد کند. البته این عمل به اطلاع همه می رسد. از کار افتادن یک موتور به خصوص موتور شماره 1 و یا 4 در وزن‌های حداکثر برای هواپیماهای747 .B در سرعت‌های بحرانی (CRITECAL SPEED ) حتی در شبیه‌ساز مهارت و دقت به خصوصی را می‌طلبد. 

شبیه‌ سازهای اولیه دارای VISION نبودند ولی بعدها این سامانه نصب و از آنها استفاده می‌شد. اولین VISION‌ها فیلم‌هایی بود که از فرودگاه گرفته شده بود و تمام فرودگاه و اطراف آن هواپیماها در حال حرکت و خودروها و وسایل دیگر حتی مسافرین برای سوار شدن و جاده‌های اطراف و ساختمان‌ها در قبلم دیده می شد به علت گرانی تهیه این گونه فیلم‌ها استفاده نکردن از آن کیفیت فیلم‌ها مرتب کم می شد و بالاخره با ورود کمپوتور دیگر از فیلم استفاده نشد امروزه کمپوتور نقش اصلی را ایفا کرده فرودگاه و اطراف آن را با قرار دادن چراغ‌های متعدد می توان مورد استفاده قرار داد به خصوص باند پرواز و خزش راه‌های(TAXIWAY) آن. 

باید یادآوری کرد که عمر مفید شبیه‌ ساز پرواز در دود 30 سال و یک نبع آموزشی کامل و درآمدزا است. آنچه که شبیه ساز پرواز می آموزد یک آموزش عملی مفید است. 


  • سپهر سالار